Baza wiedzy z zakresu medycyny estetycznej, ogólnej i chińskiej. Najlepszy Portal!

OKRESY ROZWOJU PSYCHICZNEGO JEDNOSTKI

Kiedy na świat przychodzi noworodek, maleńkie stworzenie, które ma zamknięte oczy i minimalny kontakt z otoczeniem, nikt nie jest w stanie przewidzieć, jak potoczy się jego rozwój. Czy wyrośnie na człowieka mocnego czy słabego, czy będzie jednostką żywą czy osobą ospałą i apatyczną czy będzie jednostką rozwiniętą intelektualnie, czy zatrzyma się na niższym stopniu rozwoju umysłowego.

Organizm noworodka potrafimy z grubsza przebadać i zawyrokować, czy ma jakieś organiczne niedomogi, czy wszystko jest w porządku. Na temat rozwoju psychicznego natomiast nie potrafimy powiedzieć niemal nic, niezależnie od tego, czy będzie to noworodek pochodzący od rodziców zdrowych czy chorych, wysoko lub nisko intelektualnie rozwiniętych czy nawet od rodziców utalentowanych.

Gdzie są klucze, za pomocą których można by choć trochę otworzyć przyszłość? Początkowo walczyły ze sobą dwie szkoły. Jedna, nazwijmy ją szkołą natywistyczną, twierdziła, że wyposażenie dziedziczne określa, determinuje rozwój człowieka. W komórkach rozrodczych rodziców, które połączyły się w chwili zapłodnienia, istnieje cały zapis przyszłego rozwoju i człowiek będzie się rozwijał konsekwentnie według tego zapisu od pojedynczej komórki, powstałej z połączenia jaja i plemnika do wspaniałego, organizmu o zróżnicowanych tkankach, z których każda pełni inną funkcję, służąc organizmowi jako wysoko zorganizowanej, budzącej podziw całości.

Szkoła natywistyczna twierdziła więc, że w genach zawiera się cała przyszłość jednostki. W zależności od tego, jakie geny znajdowały się w komórkach rodzicielskich, potoczy się dalszy rozwój organizmu i psychiki.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.